måndag 2 juli 2012

Arbetet med FILMEN "Pojkarna" har börjat!



Att skriva filmkontrakt på en bok visade sig vara en hel vetenskap. Redan före jul fick jag ett samtal från ett bolag som var intresserade. Därefter följde en lång rad möten, inkopplande av agent, fler bolag som hörde av sig, avtal om rättigheter osv mm etc i en låååååång process. Men för ett par månader sedan skrevs kontrakt med ett av Sveriges största filmbolag, på onsdag ska jag få läsa regissörens treatment till filmen och på torsdag ska vi äta lunch och prata. DET. SKA BLI. SÅ. ROLIGT!

Varför jag inte skriver vad bolaget heter, eller regissörens namn?
För jag vågar inte tro att det är sant att min bok ska bli film! Att människor tycker så mycket om det jag skrivit att de vill satsa miljoner på att sprida berättelsen, det är helt obegripligt fantastiskt. Dessutom vill jag fråga dem på torsdag om katten får hoppa ur säcken helt och hållet nu. Om de säger ja, får ni veta namn på bolag och regissör på torsdag.


När filmen blir klar?
Ingen aning. Om ... några år?

Är det SÄKERT att det blir en film?
Nja. Bolaget har än så länge köpt rätten att starta arbetet med filmen, en s.k. filmoption. När förarbetet är klart, köper de själva filmrättigheten. Fnurror på trådar och ekonomiska problem kan alltid uppstå när man jobbar med film, har jag förstått. Men än så länge är svaret: JA! "Pojkarna" blir film!

11 kommentarer:

  1. Vad roligt!!! Håller tummarna för att det går vägen. :-D /Ida

    SvaraRadera
  2. Grattis! I händerna på rätt person kommer det bli den bästa ungdomsfilmen på åratal!

    (Nu lär det ju tyvärr vara väldigt opålitligt med film, himla mycket blir aldrig av. Göran Hägg varnar rätt kraftigt för att skriva för film i Nya författarskolan vill jag minnas.)

    Men även jag hoppas på det bästa och ser fram emot resultatet. Dessutom lär väl dottern ha blivit så stor att jag kan gå på bio när filmen är klar.

    U.J.

    SvaraRadera
  3. Christer Andersson2 juli 2012 kl. 01:20

    Fan vad ballt! Men när får du/ni tid att träffa oss då? Vi har ju inte ens sett varandras barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja... nästa vecka? Vi har semester då.

      Radera
  4. Hurra! Och hurra för att du skriver mer på bloggen!

    SvaraRadera
  5. Hurra! Läste boken i början av året och tycker texten gav ett mycket starkt visuellt intryck, så det måste ju bli en helt fantastisk film (hoppas hoppas det blir av!!)! Jättefin nyhet, och roligt att också läsa dina spännande nya blogginlägg...

    SvaraRadera
  6. "Simon och ekarna" dröjde 23 år från underteckandet av första filmoptionsavtalet till biopremiär. Av detta lär vi oss, att det är bäst att smida medan järnet är varmt.
    "Pojkarna" lär vi få se på bio inom en icke alltför avlägsen framtid. Fast först skall pengarna fram. Och det brukar vara en ganska svettig process. Fast budgeten, om det inte blir helt täckt, kan ju alltid kompletteras med norska drachmer.
    Och så det här med att boken skall "översättas" till ett nytt språk, ett filmspråk. Hav förtröstan och tillit till teamet!

    SvaraRadera
  7. Stooooort grattis! Även om det, som du ju vet, kan ta evigheter innan filmen blir film. Men det här är fantastiskt, fira fira! Kram!

    SvaraRadera
  8. jag är med som en statist i filmen :)

    SvaraRadera