söndag 28 december 2008

Lundell och korrekturet

Somnade 02.30 inatt, kom till liv 11.30. Tänk att det stämmer nästan varje gång: jag sover nio timmar sharp om kroppen får bestämma själv, oavsett när jag somnar.
Hela dagen har KORREKTURET hängt över mig. Fick den färdiga, layoutade inlagan strax före jul, sitter nu med lupp (nej, men nästan) och letar efter felstavningar, bortfallna punkter, för många mellanslag...
Av någon anledning har det varit mycket svårt att få ro att sätta sig med det idag. Jag har varit ute på joggingrunda, duschat, ätit, hela tiden tänkt att Nu går jag upp och sätter mig, alldeles strax, ska bara...

Ska bara, ja. Plötsligt satt jag där i ett par timmar och läste Jack. En av de där klassikerna som man bör (?) men inte har läst. Jag gillar språket som fan, är rätt fötjust i det där lite studentikosa, skröneskimrande roadmovie-berättandet. Å andra sidan har jag inte ens hunnit till sidan 100 och jag är redan rätt less på haschrus, tonårsmentalitetens bohemideal och snabba knull. Men kanske att det tar sig framöver?
Och nu: på med monokeln, och in i korrekturet. Marsch pannkaka!

1 kommentar:

  1. "När man läser det här så vill man ju bara skjuta sig. Den är minst 400 sidor för lång."

    "Sånt här vill man ju inte läsa om. Sånt här vill man vara med om själv."

    Fria citat av min föreläsare i litteraturvetenskap om pocketversionen av Jack (426 sidor). Jag hade honom tyvärr inte på just den delkursen utan känner bara till det genom muntlig tradering.

    Själv har jag börjat en gång. Ska nog bli färdig någon gång. För jag tror att den faktiskt kan vara bra, samtidigt som jag tror att den är rätt prillig.

    Har du läst ut boken kan följande bloggpost kanske vara kul:
    http://kulturarbete.blogspot.com/2007/09/lundell-del-ett-i-den-frsta-biografin.html

    Hela Lundell-taggen är mycket läsvärd. Hela bloggen är för den delen mycket läsvärd. Men man måste ju börja någonstans.

    U.J.

    SvaraRadera