torsdag 26 februari 2009

Katastrof!

Jo, jag satt och skrev på min snåriga Amandaberättelse. Jag hade min lilla dator, min eeePC. Den är väldigt behändig, inte större än en rejäl roman och väger mindre än en liter mjölk! Lite för små tangenter bara, det tar ett tag innan fingrarna vänjer sig. Men i alla fall, jag satt och skrev, i Open Office. Plötsligt craschade hela skiten! Jag kände kallsvetten krypa upp i nacken, jag försökte reparera, kopiera, klippa ut och klistra in... inget hjälpte, filen gick inte att öppna. Nåväl, jag försökte hålla mig lugn. Tog in dokumentet i min stora dator och försökte öppa i word. Det gick inte. Nånstans här började det flimra framför ögonen. Amanda har preciiis börjat få eget liv, hennes konturer skärps så sakteliga, och de fyrtio sidor text jag så mödosamt knattrat fram är stommen i hennes existens. I ett sista desperat försök öppnade jag dokumentet som en txt-fil. Det gick! Texten fanns där! Jag kopierade över den till ett nytt word-dokument, och skrev lättad in filnamnet Amanda O RÄDDAD.doc. Jag tittade på texten. Vartenda ord fanns med, men det såg lite konstigt ut. Jag provade att ändra styckeformat, jag ändrade storlek, typsnitt och marginaler. Det såg fortfarande jättekonstigt ut, och när jag försökte skriva in lite ny text var den helt annorlunda än den gamla. Då insåg jag vad som hade hänt. På något djävla vänster hade datorn lagt in ett mellanslag mellan varje bokstav, och tre mellanslag mellan varje ord. Vad jag vet finns inget kommando för att ta bort något sådant. Det vara bara att sätta igång och radera dem, ett och ett. Kramp i enter-fingret redan efter ett par rader. Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar