torsdag 5 februari 2009

My definition of skönhetsoperationer

Just nu håller jag verkligen inte käft och skriver. Har inte skrivit på många dagar. Fick ett mail från en bekant som också debuterar i vår, hon frågade hur jag mådde och berättade att hon just nu sitter och skriver på sin andra bok. Jag DOG nästan! Har inte kunnat skriva tillbaka, känns alldeles för jobbigt att behöva erkänna att det står bom still i huvudet just nu. Fast det finns ju en idé, en bra idé faktiskt, kanske till och med en grymt bra idé. Men den vill inte komma ut just nu. Så är det med det. Så vad ägnar jag mig åt istället? Jo (håll i er nu): jag tänker göra en skönhetsoperation. Brösten, tänker ni. Nix. Näsan då? Nej för fan, jag älskar min näsa. Fettsugning? I WISH!
Nej, jag ska på undersökning idag för att se om jag kan operera mitt synfel och slippa ha glasögon mer. När folk frågar om det brukar jag säga att det är:
a) En ekonomisk fråga. Det är billigare att göra en engångsoperation än att köpa nya glasögon vart femte år livet ut.
b) En säkerhetsfråga. Jag är fruktansvärt närsynt, tänk om mina glasögon skulle gå sönder när jag tex. kör bil! Då skulle jag vara en stor trafikfara.
c) En praktisk fråga. Det är så jobbigt att behöva byta till linser när man ska ut och springa eller gå till badhuset osv.
Inget av ovanstående är det riktiga skälet. Det är en skönhetsfråga, ingenting annat. Jag har haft glasögon sen jag var nio, på vartenda skolfoto pryds mitt ansikte av ett par mer eller mindre missklädsamma bågar. Jag ser inte tjusigt intellektuell ut i glasögon, jag ser ut som en djävla mullvad i ett akvarium. Bakom akvarieglaset finns ett par mörka rådjursögon, och det är DEM jag vill åt. Jag vill bli vackrare, helt enkelt, och jag tänker betala 25000:- för det. So there you have it: jag ska göra en skönhetsoperation.
HAAAAAALELUJA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar